Analemmatische zonnewijzer

De kennis van astronomie begint bij de zonnewijzer!

Het AstronA bestuur heeft de wens om een analemmatische zonnewijzer te
realiseren in Doepark De Hagen.

Waar komt de zon op en waar gaat hij onder? Waarom staat de zon laag in de winter
en hoog in de zomer? Waarom duurt de dag lang in de zomer en kort in de winter?
Waarom is het warm in de zomer en koud in de winter? Waarom hebben we op
aarde seizoenen? Waarom is het aan de evenaar warm en op de noordpool koud?

Al deze natuurverschijnselen zijn beeldend uit te leggen met een Analemmatische
Zonnewijzer in Almelo! Astronomie-educatie en natuureducatie hand in hand!

Analemmatische zonnewijzer

Ana (van boven) lemma (opname): opname van boven
De analemmatische zonnewijzer is zo ontworpen dat de mens zelf de schaduw kan
werpen op de liggende zonnewijzer om de tijd aan te wijzen. De uren van de
zonnewijzer zijn in een cirkel (ellips) geplaatst en in het midden daarvan bevindt zich
de datumplaat. Door op de juiste plek op de datumplaat te gaan staan geef je zelf de
juiste (zonne-) tijd aan. De zonnewijzer geeft de zonnetijd aan. Door middel van een
berekening kun je de wettelijke tijd bepalen.

  • Een analemmatische zonnewijzer is van groot belang voor het astronomieonderwijs
    bij het Natuurhus in Almelo.
  • De analemmatische zonnewijzer is een sieraad voor het Doepark in Almelo.
  • Het is een prachtig middel om de beweging van de aarde om de zon (schijnbare beweging van de zon) en daaraan gekoppeld de seizoenen te demonstreren en uit te leggen.
  • De analemmatische zonnewijzer is een perfect instrument voor het geven van astronomieonderwijs aan groepen kinderen van basisscholen, voortgezet onderwijs en volwassenen.
  • AstronA heeft zonnewijzerlessen gemaakt en gegeven op diverse scholen.
  • Ook toevallige bezoekers kunnen zelfstandig met de aanwezige uitleg al veel zelf ontdekken.
  • Voor andere verenigingen die natuureducatie hoog in het vaandel hebben staan is de analemmatische zonnewijzer ook van groot belang. De seizoenen zijn onlosmakelijk verbonden met natuuronderwijs. Meer begrip van (zonne-) tijd en de diverse cycli in de natuur die daar mee samenhangen is voor alle natuureducatie onontbeerlijk.

Onderstaand het ontwerp van Maarten van Woerkom.